top of page
  • תמונת הסופר/תMaftex

תאורת מבנים – 2 סיבות עיקריות להשתמש בתאורת מבנים


כאשר מדברים על תאורה למבנה הכוונה היא למעשה, לא לתאורה הפנימית של הבניין אלא לתאורה החיצונית שלו, בין אם מדובר על תאורה שמורכבת על חזית הבניין או על חלקו העליון, על הכותר.

ישנן שתי סיבות עיקריות למה כדאי להאיר מבנים ובניינים, בין אם מדובר במבנים היסטוריים או תאורה למשרדים, וכדאי להכיר אותן לפני שבוחרים עם מעצב התאורה את התאורה המתאימה לבניין שלך.

תאורת מבנים לצרכים שיווקיים וכלכליים

עיצוב תאורה חיצונית למבנה היא לא המחשבה הראשונה שעולה בראש כשחושבים על דרכים להבליט את הבניין או העסק שלך ולמשוך אליו יותר אנשים. אבל, מחקרים מצאו שתכנון נכון של תאורה למבנה שמתאימה לאופי הבניין והופכת אותו לססגוני ומרשים, מדגישה אותו או מבליטה את העיצוב הייחודי שלו, מושכת את תשומת לבם של עוברים ושבים והופכת את הנוף העירוני כולו לצבעוני ומושך.

תאורה חיצונית למבנה, או תאורה אדריכלית, נועדה למעשה להפוך את האזור המואר ליפה יותר על ידי הוספת תאורה דקורטיבית למבנה או למבנים באזור מסוים.

נוף עירוני מואר וססגוני משפיע על קבלת החלטות שונות כמו מה יהיה יעד החופשה הבא, היכן נגור ומשפיע גם על חברות גדולות שנמצאות בדרך להחלטה היכן למקם את המשרד הבא שלהן.

בנוסף, ככל שיותר אנשים הופכים את הלילה ליום ויוצאים לבלות גם בשעות הקטנות של הלילה, תאורת כותר למבנה או תאורת חזית, לא רק שנותנת לבניין מראה יוקרתי אלא גם עוזרת לאותם אנשים למצוא את דרכם לבית העסק שלך בקלות ומושכת אותם להיכנס פנימה. תאורה דקורטיבית למלון, לדוגמא, קובעת את הרושם הראשוני בעיני המתבונן ועשויה אפילו לקבוע את איכות המלון בעיני התייר שמגיע לשהות בו.

אדריכלים ומעצבי תאורה הבינו מזמן את היתרונות של תאורה מקצועית ומשתמשים בה כדי להוציא את המיטב מכל מחוז וכל עיר וכלי לשיפור את איכות החיים והתדמית של העיר. אורות הופכים את חזית הבניין למרכז הבמה, מראים בניינים היסטוריים ואדריכלות מודרנית במלואם, מדגישים מבנים מרחביים טבעיים ומקימים לתחייה פארקים ואזורים ירוקים פתוחים.

תאורת מבנים לבטיחות של מטוסים ואנשים

תאורה למבנה משמשת לא רק ליופי והבלטת תכונות ייחודיות של מבנה, אלא גם לצרכי התמצאות במרחב ובטחון באזורים ציבוריים. הבטיחות היא גורם חשוב בהארת בניין, בין אם מדובר בבניין משרדים או בניין היסטורי, וודאי כשמדובר בעסק כשלהו.

בתכנון תאורה חיצונית למבנה, אחת המטרות צריכה להיות לאפשר לאנשים שמגיעים לאזור או לעסק ללכת או לנסוע בבטחון סביב הבניין בשעות החשוכות של הלילה ואפילו בשעות אחר הצהריים המאוחרות או שעות הבוקר המוקדמות, שאז יש מקומות רבים מוצללים במיוחד או חשוכים. דוגמאות לכך יכול להיות מגרשי חנייה, מזחי העמסת סחורות וכניסות לבניינים שצריכים להיות מוארים כדי להבטיח את בטחונם של העובדים ושל העוברים ושבים.

בניינים שיש להם גופי תאורה בקירות שצידי הבניין או תאורה סביב החלונות שמפחיתים את כמות האזורים החשוכים סביב הבניין גורמים לאנשים להגיע לעסק שלך מתוך תחושת הבטחון שתאורת הבניין החיצונית מאפשרת להם.

בנוסף, נמצא שתאורה אנכית של שטחים נתפסת כבהירה יותר מתאורה אופקית בעיני אנשים, מה שהופך את הניווט וההתמצאות במרחב לקלה יותר עבורם.

תאורת מבנים – ממה להיזהר

כאשר מתכננים עיצוב תאורה למבנה, יש לקחת בחשבון לא רק את הערך השיווקי או הבטיחותי שלה אלא גם את שני האתגרים הסביבתיים העיקריים שעומדים בפני תאורה כזו – צריכת האנרגיה הגבוהה והפגיעה בסביבה בעקבות זיהום אור.

זיהום אור נוצר כאשר התאורה בהירה מדי, בוהקת מדי או לא מכוונת כראוי, מה שעלול להשפיע על הסביבה והטבע בגלל התחושה המלאכותית שנוצרת של אור יום. באופן כזה, גדילת הצמחים עלולה להשתנות או להשתבש, בעלי חיים שפעילותם מתבססת על פעילות יום עלולים להיפגע כמו גם קצב השינה והערות של בני האדם. מחקרים מראים כי זיהום אור שנגרם כתוצאה מתאורה לא מתאימה שמשבשות את מחזורי השינה והערות של האדם עלולה אף לגרום לבעיות בריאותיות כגון השמנת יתר הגלל הפרעה לחילוף החומרים, סכרת, דיכאון והפרעות שינה.

הדרכים למניעת זיהום אור הן תכנון נכון של כמות ורמת האור הדרושה לבניין, וכיוון מדויק של פנסי האור ישירות להיכן שהאור נדרש בו על ידי שימוש בכיסוי, שימוש במנורות שפיזור האור שלהן הוא קטן, תזמון כיבוי והדלקת האור באמצעות חיישנים בהתאם לזמן שבו האור נחוץ

צריכת האנרגיה הגבוהה היא גורם נוסף שיש לקחת בחשבון ואותה ניתן למנוע באמצעות שימוש בתאורת פיקסל לד. יתרונותיה של תאורת הלד הם רבים, כאשר הראשון שבהם הוא צריכת האנרגיה הנמוכה של תאורת הלד, שצורכת פחות חשמל ממכשיר ביתי קטן.

צריכת האנרגיה הנמוכה גורמת לפליטת חום נמוכה, אחד הגורמים שהופכים את נורת הלד לידידותית לסביבה, יחד עם העובדה שהיא אינה פולטת קרינה מזהמת. גם אורך החיים הארוך במיוחד שלה, שמאפשר תחלופה נמוכה יותר של נורות, מסייעת לשמירה על הסביבה. יחד עם זאת, יכולת התאורה של נורת הלד גבוהה יותר מנורות אחרות כך שניתן להאיר שטחים גדולים בקלות באמצעות מנורת לד אחת. היא לא יקרה, לא נשברת בקלות וחשוב לא פחות, היא מעוצבת בצורה אחידה ויפה ומגיעה במגוון צבעים.

דוגמאות של תאורה למבנה ניתן לראות בפרויקטים הבאים:

  1. עבור מלון מול החוף וילג', עיצבנו תאורה דקורטיבית אנכית ואופקית שמדגישה את קווי המתאר של מבנה המלון ואת הייחודיות שלו בצורת החלונות המקושתים. התאורה מדגישה את ייחודיות המבנה ואת שדרת החנויות שמתחתיו.


2. גם את מלון גרנד קורט עיצבנו בתאורה דקורטיבית תוך שימוש בתאורה חיצונית למבנה שמדגישה את מבנה הקשתות המיוחד ואת הכותר ומוסיפה רושם ויוקרה למלון המרשים הזה.


תאורת מבנים


תאורה למבנה



תאורת מבנים


תאורה אדריכלית

366 צפיות0 תגובות
bottom of page