top of page
  • תמונת הסופר/תMaftex

תאורה אדריכלית – למה ומתי מומלץ לעשות תכנון מראש

עודכן: 12 באוג׳ 2020

הסביבה העירונית שבה אנו חיים, מוגדרת ברובה על ידי הבניינים שסביבנו. היא מוגדרת על ידי בניינים מודרניים ועל ידי בניינים היסטוריים, גם ביום וגם בלילה. כל בניין צריך את התאורה הנכונה, כדי שיוכל להיות שימושי לאנשים המשתמשים בו וגם כדי להדגיש את המבנה האדריכלי מבחוץ ומבפנים וזהו תפקידה של התאורה האדריכלית.


באמצעות תאורה אדריכלית בפארקים, אזורים ציבוריים, פסלים וחזיתות של בניינים, ניתן לעצב את פני העיר בלילה. תאורת חוץ למבנים הופכת אותם לבולטים בנוף העירוני, מדגישה במלואם מבנים היסטוריים או פרטים אדריכליים מיוחדים במבנה ומבליטה פסלים סביבתיים. היא גם מאפשרת להתמצא במרחב, תורמת לבטיחות בדרכים ויוצרת אווירה. כל אלה, באופן טבעי, מושכים אליהם יותר תיירים, מה שתורם לכלכלת העיר ולתושבים.



תאורה אדריכלית – למה היא משמשת?



תאורה אדריכלית מתמקדת בשלוש מטרות עיקריות כאשר מדובר בתכנון תאורה למבנה. הראשונה שבהן היא לייפות את המראה החיצוני של הבניין ולהדגיש אלמנטים עיצוביים ואדריכליים, כדי שימשוך אליו אנשים, במיוחד כשמדובר באזורים מסחריים או אזורי עסקים.


דוגמא לכך ניתן לראות כאשר מדובר בתכנון תאורה למגדלים או תאורה לבנייני משרדים. המטרה במקרה כזה היא למשוך תשומת לב לבניין, להבליט אותו מבין יתר הבניינים, באמצעות תאורת כותר או תאורה לאורך קווי המתאר של המגדל ובכך להשאיר רושם על המתבונן. זוהי דרך מצוינת למתג ולשווק את העסק ולמשוך לקוחות חדשים.

יחד עם זאת, ישנם מקרים שבהם מטרת התאורה היא לא לקשט או להדגיש את המבנה אלא לתת לו מראה אחר לגמרי בשעות הלילה מזה שיש לו בשעות היום. מבנים שנראים רגילים במשך היום ונבלעים בנוף הופכים ליצירת אומנות בלילה, באמצעות תאורה אדריכלית. כאשר גופי התאורה משולבים בחזית הבניין באופן שהם נסתרים במשך היום, הופעתם בלילה יוצרת אפקט הפתעה מרשים ומיד מושכת תשומת לב לבניין. יש דרכים רבות לשנות מראה של מבנה כמו לדוגמא תאורה לבניין שבנויה מתבניות של אור, צורות וצבעים או משטחים מחזירי אור שמשמשים כמקרנים שיוצרים צורות או צלליות על המבנה.




המטרה השנייה היא הנדסת אנוש, לאיזו מטרה נדרשת התאורה וכיצד היא עוזרת לאנשים שבמבנה או בסביבתו. יש לוודא שנעשה שימוש בגופי התאורה המתאימים, במיקום שלהם וברמת האור שהם מספקים לסביבה ולאנשים שעושים שימוש בבניין.


השלישית היא לוודא שנעשה שימוש נכון בתאורה כדי שלא ייווצר זיהום אור או בזבוז של אור, כך שבמבנה שעומד לבד או במרחק מבניינים אחרים וחשוף יותר לאור יום, ייעשה פחות שימוש באור מלאכותי מאשר במבנה שממוקם בין עוד הרבה בניינים אחרים.


כדי לעמוד בשלוש המטרות הללו, תהליך תכנון תאורה אדריכלית לוקח בחשבון את גודל המבנה סוג הפעילות שעבורה נדרשת התאורה, את כמות האור הדרושה, את צבע האורות מאחר וזה משפיע גם על הסביבה כולה וגם על החלק המואר וחלוקת האור באזור המואר, בין אם הוא פנימי או חיצוני.


הדבר נעשה תוך התאמת האור המלאכותי לאור הטבעי שמקבל הבניין, כדי לספק את כמות האור הדרושה, הארת והדגשת אזורים חשובים או מיוחדים בבניין, הן מבפנים והן מבחוץ, באופן שישתלב עם העיצוב האדריכלי שלו ותוך הקפדה על הצד השימושי של התאורה, כך שהיא נותנת מספיק אור לאנשים הנמצאים בבניין.




תאורה אדריכלית – 3 סיבות למה מומלץ לתכנן מראש


תכנון של תאורה אדריכלית צריך להיעשות כבר מהשלב שבו נעשה תכנון העיצוב האדריכלי של המבנה, במיוחד כאשר מדובר בבניין חדש וזאת משלוש סיבות עיקריות.


הסיבה הראשונה היא תכנון נכון של התקציב. כדי לתכנון נכון את התאורה, תוך שימוש יעיל באנרגיה, צריך להבין היטב את המבנה, השימושים שלו, אורח החיים של המשתמשים בו והעיצוב האדריכלי הכולל של המבנה. באופן כזה, קל יותר ליצור רשימה של כל הרכיבים וגופי התאורה הדרושים מראש, לבצע שינויים במידה ונדרש ולחסוך על שינויים מורכבים בהמשך.

הסיבה השנייה היא כמובן להתאים את התאורה הנכונה לבניין, מבפנים ומבחוץ. תכנון מראש נותן קווים מנחים לכל מי שלוקח חלק בפרויקט, תוך שהוא לוקח בחשבון את תכונות העיר, תכונות המבנה, אזורים היסטוריים חשובים ותנאים סביבתיים. הדבר חשוב במיוחד כאשר מתכננים תאורה למבנה בעל מטרה ספציפית, כמו למשל תאורה אדריכלית למלון או למסעדה. תאורה דקורטיבית למלון, לדוגמא, דורשת פתרונות תאורה ייחודיים שידגישו את מטרת הבניין גם בשעות הלילה.



במידה ורוצים לשמור על הנראות של צורת המבנה והחומרים שמהם בנוי הבניין גם בשעות הלילה, התאמת התאורה הנכונה היא חשובה במיוחד, בין אם מדובר במבנה היסטורי או במבנה מודרני.


הסיבה השלישית, שהיא לא פחות חשובה, היא השמירה על הסביבה. אור שאינו מכוון נכון לעבר מבנה, יוצר בזבוז אור וזיהום אור ועלול לפגוע בסביבה. אחת הדרכים להתמודד עם האתגרים הללו היא שימוש בתאורת פיקסל לד שמאפשרת חיסכון באנרגיה תוך מתן פתרונות תאורה מגוונים וחדשניים.


תכנון נכון של תאורה יכול להגביר את החוויה האנושית, מאחר והוא משפיע על החושים שלנו, הרגשות שלנו והבריאות שלנו.


תאורה אדריכלית מלון גראנד קורט – מלון גראנד קורט מואר הן בתאורת כותר והן בתאורת זרקורים שמדגישה את קווי המתאר של המלון, את הקשתות המיוחדות של חלונות המבנה, את הגודל ואת הגובה שלו.



תאורה אדריכלית למלון

תאורה אדריכלית למלון רוטשילד 65 – בתכנון התאורה למלון רוטשילד 65 נעשה שימוש בתאורת פיקסל לד ובשילוט מואר כדי להבליט את המבנה


בנוף העירוני ובתאורה לינארית של פסים לבנים לאורך המבנה, כדי להדגיש את גובהו של הבניין.



תאורה אדריכלית לאצטדיון שדרות – כדי להאיר את אצטדיון שדרות ולהבליט אותו, נעשה שימוש בתאורה צבעונית מתחלפת שמבדילה בין החללים השונים באצטדיון.

תאורה אדריכלית לאצטדיון

93 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page